onsdag 19 februari 2014

because who is perfect?

(Videon seen at nette nestea)

Jag vill dela med mig av denna videon, då jag själv ställer mig denna frågan väldigt ofta, vem är egentligen perfekt? Med alla dagens skönhetsideal är det inte konstigt att folk i allmänhet mår dåligt över sina kroppar och sitt utseende. Alla tidningar med över redigerade omslag och bilder, alla medier som ständigt visar den senaste dieten och vi, ja, vi lägger hur många tusenlappar om året på att ha det senaste modet, vara snygg i håret, smink och andra skönhetsprodukter.
Jag har alltid varit väldigt utseendefixerad när det gäller mig själv men varför? Då hade jag konstant problem med att jag vägde för lite, jag ville ha den där kroppen som VS modellerna hade. Min vikt åkte bergochdalbana som minst 38 kg till mina 1.59 och som mest 46, där emellan har jag pendlat i 6 års tid.  Men enligt mig handlar inte skönhet längre om någon som sitter på utsidan, skönhet kommer in ifrån, har man en vacker insida ger det ofta en vacker utsida också och det samma gäller tvärt om, har man ingenting på insidan som är vackert, så tycker jag, att det kan dra ner mycket utav utseendet också.
Där emot känner jag att jag mår så mycket bättre om jag får klä mig i de kläder som jag tycker är snygga, vara sminkad och fixad i håret, vilket jag tror är väldigt vanligt, men hur kom detta sig? Vad hände med att vi som 10 år gamla var jätte fina utan modekläder och smink? Ja visst, vi lever i en utseendefixerad värld, ska man acceptera då att de som ser annorlunda ut blir mobbade & utanför? Nej, jag tycker inte det. Denna videon är väldigt rörande och jag tycker att fler borde stå upp för de som faktiskt känner sig utanför, det gäller båda barn i skolan och vuxna, för vuxna kan mobbas de också!

English; I want to share this video with you, because I'm asking myself this question very often, who is really perfect? With all of today's beauty ideals , it is not surprising that people generally feel bad about their bodies and their looks. All papers with the edited cover and pictures, all the media that constantly displays the latest diet and we , well, we put so many hundreds of pounds a year to have the latest fashions, be stylish in our hair, makeup and other beauty products .
I 've always been very hard on myappearance in terms of myself, but why? Then, I had constant problems with that I weighed too little, I wanted that body VS models had . My weight went by a rollercoaster that at the smallest, 38 kg to my 1:59 and at most 46, I have fluctuated in between this numbers for 6 years. But according to me beauty is no longer just the outside, it is on the outside , beauty comes from inside, if you have a beautiful inside it often gives a beautiful outside as well and the same applies vice versa , if you don't have anything on the inside that is beautiful, so I think that it can take a lot out of the look as well.
Bur, I feel so much better if I get to dress in the clothes that I think are good looking, be rouged and patched in hair, which I think is very common , but how did this happended? What happened to us as a 10 year old was really cute without fashion clothes and makeup ? Sure , we live in an appearance fixated world, should you accept that those who look different are bullied & outside? NO, I don't think so. This video is very touching and I thinnk that more people should stand up for who ever is feeling left out, and this is both kids in school and grownups, because they can bully to! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar